I mitt jobb som nätverksledare använder jag frågor för att utveckla, inspirera och ge deltagarna nya perspektiv. Att byta perspektiv (t ex jag låtsas vara medarbetare) är också ett sätt att ge nya tankar till deltagarna i nätverket. Så nu vill jag ge dig som sitter i ledningsgruppen lite nya tankar genom att ställa frågor ur en duktig, men frustrerad, medarbetares perspektiv.
1. Varför är jag inte superstolt över mitt jobb, mina kollegor och det här företaget så jag verkligen kan rekommendera det till andra?
2. Varför ska vi rapportera till en chef om det går snabbare och blir bättre om vi i arbetsgruppen själva fattar beslutet?
3. Varför kan jag inte bara få bolla frågan med min chef utan att hen måste tala om för mig hur jag ska göra? Varför talar min chef om för mig vad jag ska göra när jag faktiskt har bättre koll själv?
4. Ett planeringsmöte till! Kan vi inte bara testa och se om det funkar?
5. Ännu en obegriplig siffra att rapportera! På vilket sätt leder mitt bidrag till värde för företaget?
6. Varför måste den här frågan beslutas av ledningen centralt när vi gör det bättre lokalt?
7. Varför får vi inget veta? Måste allt vara så himla hemligt?
8. Ärligt, varför kan jag inte få göra det när jag verkligen skulle åstadkomma värde? Det finns ju andra uppgifter i min befattningsbeskrivning som kanske inte är så väldans värdeskapande.
Om du är en chef som tror att en positivare medarbetarupplevelse påverkar resultatet i bolaget och är nyfiken på om ni har några frustrerade och duktiga medarbetare så kanske det är en fråga att ta upp på nästa ledningsmöte?
Lästips: Reinventing Organizations av Fredric Laloux om du vill läsa en hel bok, klicka på länken, http://bit.ly/2lvAMKP, om det räcker med några sidor på engelska för mer inspiration.